Home Cases Black Friday Nederland

Black Friday Nederland

De razend populaire platformen BlackFridayNederland.nl en BlackFridayExpert.be zijn elk jaar dé plek voor koopjesjagers om alle deals op één plek te kunnen vergelijken. Maddox Media is de onderneming achter de platformen en zij zorgen voor de aansluiting van alle bekende winkels en merken in Nederland en België, zodat een compleet aanbod gewaarborgd is.
  • Miljoenen bezoekers in een paar weken

    Een goed vindbaar, conversiegericht en schaalbaar platform wat gemakkelijk en efficiënt te beheren is voor de medewerkers van Black Friday Nederland. Dát was de uitdaging die voor ons lag. 

    Het bedrijf achter het succesvolle Black Friday Nederland (NL) en Black Friday Expert (BE) wilde de volgende stap zetten met hun online platformen om ervoor te zorgen dat ze klaar zouden zijn voor de gewenste groei:

    • Groei in traffic
    • Groei in het aantal verkopen dat via de platformen gedaan werd
    • Groei in het aantal landen waar het platform actief is
    • Groei in relevantie buiten de jaarlijkse Black Friday periode

    Zo was het bijvoorbeeld nog niet mogelijk om producten middels feeds vanuit verschillende bronnen in de vorm van deals op het oude platform te tonen waardoor het platform eigenlijk vooral relevant was in de twee weken vóór de Black Friday datum.

    Communicatie met de winkels en merken was ook een belangrijke uitdaging. Alle wijzigingen in aanbiedingen en winkel informatie moest via losse formulieren, mails en telefoon doorgegeven worden. Medewerkers van Black Friday Nederland moesten dit vervolgens handmatig verwerken. Hoge druk op het personeel was hiervan het gevolg.

    Tot slot was het noodzakelijk dat de jarenlange Google Search reputatie behouden bleef en dat het platform in de Black Friday periode zonder problemen miljoenen bezoekers aan zou kunnen.

  • Schaalbaarheid & externe toegang

    Een optimum bereiken tussen

    • converterende bezoekers
    • gebruiksvriendelijkheid voor alle beheerders van content en
    • doorzoekbaarheid voor Google bots

    is waar we voor gingen. Dit wilden we bereiken door het inzetten van een unieke combinatie van verschillende state-of-the-art technieken op basis van ons Viper platform en ontwerprichtlijnen voor de publieke platformen.

    We wilden ervoor zorgen dat alle niet-winkel- en dealgerelateerde data eenvoudig beheerd zou kunnen worden door BFN’s eigen content marketeers. Deze data is namelijk heel belangrijk voor de Google posities. De eigen content marketeers zouden zich daarop kunnen richten als de deal-aanbieders zélf de deal- en winkeldata zouden invoeren. Dit zou enorme impact op de schaalbaarheid hebben. In onze oplossing werden aanbieders daarom zelf verantwoordelijk voor het invoeren en wijzigen van de door hen aangeboden deals en campagnes. De enige rol die de eigen content marketeers zouden hebben is het goed- of afkeuren van de wijzigingen die binnenkwamen.

    Expansie richting andere landen in Europa was een belangrijk onderdeel van de uitdaging. De branding van de twee platformen ging op de schop en deze wijzigingen zouden terug te zien zijn in de web-designs. De layout en features zouden dusdanig worden opgezet dat zowel de Nederlandse-, Belgische- en toekomstige varianten hier gebruik van kunnen maken.

    In een later stadium gaan we feeds vanuit verschillende bronnen koppelen met de platformen, waardoor losse producten automatisch op het platform terecht komen. In de eerste instantie zullen we dit doen door middels van invoer in de op maat gemaakte admin.

Webbio heeft zich vol overgave ingezet om een succes te maken van onze nieuwe platformen. Voor aanvang hebben ze duidelijk onze wensen in kaart gebracht en tijdens het proces constructief en strategisch meegedacht. Hierdoor zijn we in staat geweest de juiste keuzes te maken. Als het er op aankomt zijn ze een betrouwbare en dedicated digital partner.

Pablo Druijts
//Eigenaar @ Maddox Media

Oplossing

Door de inzet van Server Side Rendering in React hebben we een optimum bereikt tussen een snelle gebruikerservaring en doorzoekbaarheid door bots van de bekende zoekmachines. Hierdoor is de reputatie in bijvoorbeeld Google Search behouden gebleven.

De Nederlandse en Belgische variant maken nu beiden gebruik van exact dezelfde codebase. In de database is wél onderscheid gemaakt in de data voor twee platformen. Daarmee hebben we bereikt dat alle functionaliteit voor het Nederlandse platform ook direct inzetbaar zijn op het Belgische platform. Het bestormen van een nieuwe markt in een ander land wordt hiermee technisch gezien heel laagdrempelig.

We hebben het bekende WordPress CMS ingezet als beheeromgeving voor de informatieve (SEO) pagina’s. Hier kunnen BFN’s eigen content marketeers middels ons modulaire systeem eenvoudig contentpagina’s opbouwen en wijzigen. De deal- en winkel gerelateerde data wordt hier compleet buiten gehouden omdat deze beheerd wordt vanuit een beveiligd beheersysteem. 

Voor de deal- en winkel gerelateerde data hebben we een op maat gemaakt beheersysteem gebouwd. Vertegenwoordigers van winkels en merken kunnen hier middels een beveiligd account hun eigen winkels, deals en campagnes beheren. Door de inzet van slimme filters en een intelligent campagne systeem kan het platform nu gemakkelijker acteren buiten de Black Friday periode. Medewerkers van BFN kunnen zelf alle wijzigingen goed- of afkeuren en houden zo de volledige controle op de data die in de publieke front-end wordt getoond.

Het automatisch op- en afschalen van servers in AWS in combinatie met het stabiele Viper systeem heeft ervoor gezorgd dat we rondom Black Friday in 2019 zonder enige downtime miljoenen bezoekers af hebben kunnen handelen.

De publieke platformen zijn te bereiken via de URLs: Blackfridaynederland.nl & Blackfridayexpert.be.

Iemand spreken die de diepte in kan?
Neem contact op met Nick