Home Werken via SCRUM

Onze visie op samenwerken met klanten

Op deze pagina lees je waarom we ervoor gekozen hebben om ál onze projecten te gaan SCRUMMEN. Ook lees je welke voordelen dit biedt aan onze klanten.

Hoe het altijd ging

Afspraken over de samenwerking met klanten bevatten veel elementen. De drie belangrijkste zijn scoping, pricing en communicatie.

Scoping en pricing

Klanten willen op voorhand graag weten waar ze aan toe zijn. Dit geldt zeker voor nieuwe klanten. Dit is de reden dat we aan de voorkant vaak kozen voor een offerte op basis van een vaste scope met daarbij een vaste prijs. Zeker als je aardig wat ervaring hebt komen er relatief weinig technische verrassingen uit de hoge hoed en kan dit dus prima, zo was de redenering. Het grote probleem is echter dat een website zoveel kleine functies en stijlelementjes bevat dat de vraag “hoort dit wel of niet binnen de scope?” nog vruchtbaardere grond voor discussie creëert dan de Brexit. Je kúnt op voorhand niet alles vastleggen en klanten verwerven gedurende het project nieuwe inzichten, enerzijds door het werk dat wij opleveren en zichtbaar maken, anderzijds door verschuivende prioriteiten bij de klant.

Communicatie

Binnen een fixed-scope project met een vaste prijs ga je doorgaans heel goed met een klant overleggen wat er gemaakt moet worden. Vervolgens heb je gedurende dat ontwikkelen relatief weinig contact met de klant. De scope staat immers vast, dus er is niet zo’n noodzaak om vaak bij elkaar te komen omdat wij onze marching orders hebben. Wij maken zo goed mogelijk wat is afgesproken en leveren dat vervolgens op.

Voor eenvoudige projecten zoals tijdelijke campagnewebsites werkt dit goed, omdat het project goed te overzien is. Wanneer een project uitgebreider wordt zie je heel snel discussie ontstaan.

SCRUM als alternatief

SCRUM biedt een radicaal andere manier van samenwerken met klanten, die bovenstaande problemen voorkomt. De belangrijkste eigenschappen zijn:

Snel zichtbaar resultaat

Door als bureau met SCRUM te werken beloven we dat we elke twee weken aan het einde van de sprint iets opleveren aan de klant. Hierdoor krijg je heel snel zichtbaar resultaat dat klanten in de interne organisatie kunnen gebruiken voor draagvlak. Ook verkort dit de tijd tot een werkend prototype enorm, waardoor in een vroeg stadium feedback van toekomstige gebruikers verzameld kan worden.

Ook kun je met SCRUM sneller sneller aan de slag, omdat je vooraf veel minder lang hoeft te overleggen over de totale scope in geval van een fixed-scope project.

Meer échte samenwerking met de klant

Omdat de klant elke twee weken betrokken wordt in de vorm van de presentatie én bij de sprintplanning voor de volgende sprint, wordt er veel actiever samengewerkt. De klant weet precies waar we mee bezig zijn en hoe de prioriteiten liggen. Ook kan hij of zij daar actief invloed op uitoefenen. Verwachtingen worden hierdoor beter gemanaged wat leidt tot een hele soepele samenwerking.

Achteraf testen in plaats van vooraf

Omdat je zo snel mogelijk toe werkt naar een functionerend prototype worden grote en kleine fouten eerder zichtbaar. Je kunt fouten vooraf namelijk zo goed mogelijk proberen te voorkomen, maar veel dingen moeten toch eerst een praktijktest doorstaan. Of zoals Mike Tyson ooit zei: “Everybody has a plan, until they get punched in the mouth.”

Ruimte voor nieuwe inzichten

In elk project dat langer dan drie maanden duurt veranderen zaken. In de klantorganisatie worden nieuwe ideeën geopperd of wensen uitgesproken, partners brengen inzichten of doordat het project meer vorm begint te krijgen realiseer je jezelf dat iets nét even anders zou moeten. Dit is volkomen normaal en hoort bij webdesign en development. Doordat je na elke sprint de prioriteiten kort opnieuw tegen het licht houdt is er ruimte om te schuiven, maar ook om wensen toe te voegen of simpelweg te laten vallen als ze overbodig blijken te zijn.

Lagere kosten

Er zijn twee redenen dat SCRUM doorgaans zorgt voor lagere kosten. Enerzijds zijn er veel lagere faalkosten: omdat je in een vroeg stadium eventuele problemen zichtbaar gaat maken beperk je het aantal uren dat hierin gestoken is. Ook is de oplossing vaak minder complex te realiseren omdat je nog niet zo ver bent. Anderzijds ontwikkelen we door het vroege toetsen en continue bijsturen van de prioriteiten geen dingen die achteraf weinig waarde toe blijken te voegen. Zo gebeurt het regelmatig dat een functie van 200 uur die vooraf heel zinvol bleek, na 4 weken gewoon van de backlog geschrapt wordt.

SCRUM bij Webbio

De succesfactoren uit de SCRUM methodologie hebben we samengevoegd in een werkwijze die we voor elk project hanteren:

Eerste contact Onze collega Orlando bespreekt het project met de klant. Hij toetst of het project past bij de kennis die we in huis hebben en bij de planning voor de komende maanden. Ook doet hij een inschatting of de scope van het project in combinatie met het beschikbare budget enigszins reëel is.
Sprint 0 Ligt er een reëel project dat goed zou passen? Dan komt een van onze systeemarchitecten langs om de ideeën en wensen van de klant te bespreken.
Voorlopige backlog + offerte met min-max begroting Na eventuele bespreking met interne specialisten vult de systeemarchitect een voorlopige backlog in Jira. Hieruit rolt een offerte met een min-max urenbegroting.
Na akkoord:
Bepalen lengte van sprints, toewijzen rollen en meetingfrequentie Afhankelijk van de aard, grootte en complexiteit van het project gaan we de precieze samenwerking stemmen: hoe lang worden de sprints, hoe vaak komen we bij elkaar en hoe lopen de communicatielijnen precies?
Sprintplanning sprint #1 Onze handen jeuken om aan het werk te gaan, en jullie willen snel resultaat zien dus we gaan zo snel mogelijk de planning voor sprint #1 bespreken: wat kun je na de eerste twee weken van ons verwachten? Waar ligt de prioriteit.
Sprint 1 Het multidisciplinair SCRUMteam dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van sprint #1 gaat aan de slag.
Demoday & retrospective Aan het eind van de sprint komen we bij elkaar en laten we zien wat we gedaan hebben. Ook bespreken we hoe dat verlopen is en wat we eventueel anders kunnen doen in de volgende sprint.

 

Wie is Webbio
Doe ons maar een middelmaatje!
We zijn niet groot en ook niet klein, vergeleken met andere bureaus. Wat dat betekent?
  • Kleine bureaus en ZZP'ers

    Een of meerdere specialisten met een laptop.

    Voordelen:
    Lage prijzen en veel persoonlijke aandacht.

    Nadelen:
    Continuïteit is een probleem (wat als iemand ziek wordt of ermee stopt) en snel opschalen is ook lastig. Ook wanneer méér gevraagd wordt dan een online visitekaartje moet expertise extern ingekocht worden wat extra coördinatie en kosten met zich mee brengt.

  • Klein genoeg voor persoonlijke aandacht en het direct spreken van echte specialisten. Groot genoeg om die specialisten ook uit te kunnen blijven dagen met gave projecten.

    We willen klein genoeg blijven om 100% zeker te weten dat we onze cultuur van klantfocus kunnen bewaken. Tegelijkertijd bieden we maatwerk aan de meest veeleisende bedrijven van Nederland en is vrijwel geen enkele uitdaging ons te gek. Daarvoor heb je een vrij brede en tegelijkertijd diepe ervaring nodig van meerdere specialisten.

  • Grote bureaus

    Bureau met 50+ FTE.

    Voordelen:
    Capaciteit voor projecten van 1500+ uur. Ook hebben ze voor élke vraag een specialist in huis.

    Nadelen:
    Senior mensen verkopen de projecten en de junioren voeren het werk uit. Daardoor grote kwaliteitsverschillen tussen het werk voor belangrijkste en minst belangrijke klanten. Hogere kosten en een minder persoonlijke benadering zijn ook veelgenoemde nadelen.

Waarom wij SCRUMMEN?
Vraag het Jordy