Home Technische visie

Over 5 jaar bestaan websites niet meer

Althans, niet in de huidige vorm. Bedrijven die een online visitekaartje willen kunnen dit straks eenvoudig zelf doen. Voor de websites en platformen waar wat méér nodig is gaat het web naar een radicaal andere werkwijze.

Disclaimer: het wordt hier wat technischer, lees verder als je écht wil weten hoe het zit.

De digitale transformatie is nog lang niet klaar

Is het je weleens opgevallen dat iedere keer dat je inlogt in je Mijn Overheid omgeving er weer 5 nieuwe (semi-)overheidsdiensten zijn die jouw toestemming willen om digitaal met je te kunnen werken? Dit is een mooie analogie voor het feit dat we met z’n allen steeds digitaler worden. Vrijwel elk deelproces van een organisatie heeft (of krijgt langzamerhand) een digitale component. Van klantprocessen (marketingcampagnes en middelen, CRM) en de administratie (digitale facturering en data-opslag) tot het waarde-toevoegende proces (digitale advisering tot geautomatiseerde productielijnen voor fysieke producten).

Het vliegwiel is aan, en omdat het een vliegwiel is, gaat het steeds sneller draaien. Er worden namelijk intern en extern incentives gecreëerd om steeds méér te digitaliseren. Zo kun je namelijk efficiënter en effectiever werken. Ook is de huidige wereld connected. Je stakeholders verwachten simpelweg dat ze hun vraag here and now kunnen oplossen. Al deze zaken leiden tot een explosieve groei van de vraag naar complexe websites: websites die méér zijn dan een online visitekaartje. Denk aan een webshop, een uitgebreid recruitment platform, een high-traffic blog of een e-learning omgeving.

Opmars van het CMS

15 jaar geleden werden de eerste Content Management Systemen (CMS) gelanceerd. Daarmee werden websites minder het domein van uitsluitend techneuten. De vraag naar websites steeg en iedereen wilde een CMS: dan kon je immers zelfstandig je website beheren. Inmiddels is duidelijk dat WordPress de grote winnaar is: ongeveer 59% van de websites met CMS draait erop.

Onder de motorkap bestaat een CMS uit drie onderdelen:

  1. Een interface voor de beheerder voor het invoeren van gegevens (back-end UI genoemd);
  2. Een database om de gegevens op te slaan;
  3. Een presentatie aan de bezoekers of gebruikers (front-end genoemd).

 

Het probleem van een CMS

In het traditionele CMS zoals WordPress kan de front-end uitsluitend data laten zien die in haar eigen beheeromgeving is ingevoerd. Dit omdat de front-end en de back-end als het ware in elkaar geweven zijn. Hier ontstaat het probleem richting de toekomst: websites krijgen steeds meer functies waarvoor ze afhankelijk zijn van externe databronnen. Denk aan productdata uit Afas of SAP, financiële gegevens uit Exact of vacatures uit Raet. Om deze data soepel weer te kunnen geven in de front-end van een traditioneel CMS zijn aardig wat technische workarounds nodig.

Enter headless development

De voorkant van een moderne website heeft dus data uit meerdere bronnen nodig. De teksten en foto’s (vaak samen de content genoemd) vallen daar ook onder. Al deze verschillende gegevensbronnen ‘voeden’ de front-end van de website, die ze weer op een mooi ontworpen manier aan de gebruiker presenteert.

Andersom heeft een moderne website ook meerdere voorkanten nodig (toegegeven, dit is misschien wat verwarrend). Ga maar na: je wil de website op je smartphone en computer kunnen bekijken (2 voorkanten), maar daarnaast willen veel bedrijven ook een smartphone app of een smartwatch app (nog 2 andere voorkanten). Met de komst van VR brillen, smart tv’s en slimme koelkasten komen daar de komende jaren ongetwijfeld nog meer voorkanten bij. Onthoud: de gebruiker is always connected. 

De juiste manier om hiermee om te gaan is het fysiek scheiden van de voorkant die de gebruiker ziet en de achterkant waar de gegevens ingevoerd worden: headless development.

 

 

Op deze manier kun je enerzijds oneindig veel databronnen bijpluggen: je kunt alle denkbare functies in de toekomst toevoegen. Anderzijds kun je oneindig veel voorkanten ontwikkelen die uit dezelfde databronnen putten. Op deze manier kun je veel gemakkelijker met de technologische ontwikkelingen mee en creëer je nooit verouderde code (legacy genoemd). Omdat je zaken die niet meer nodig zijn simpelweg uitschakelt.

Software gebruiken waarvoor het bedacht is

Het gave is dat je met deze manier van werken toch kunt profiteren van de ervaring van bestaande systemen. Zo kun je namelijk de beheeromgeving van WordPress gewoon als databron gebruiken in een headless setup. Die beheeromgeving is zodanig geoptimaliseerd voor het beheren van marketing-content dat het onverstandig zou zijn om dit zelf te gaan bouwen. Daarnaast kun je Magento bijvoorbeeld als tweede databron gebruiken om je e-commerce productdata heel laagdrempelig te beheren en door te sturen naar je voorkant. Zo kun je een systeem weer gebruiken voor datgene waar het écht voor bedoeld is. Dat werkt wel zo prettig.

We helpen organisaties op drie vlakken
image description
Websites op maat

Websites en platformen die méér zijn dan een online visitekaartje. Denk aan een productcatalogus of high-traffic blog.

Lees meer
image description
Webapplicaties

Kleine en grote systemen met specifieke functies zoals een CRM systeem of een intranet. Vaak gekoppeld met andere (interne) applicaties.

Lees meer
image description
API's

Gegevens uitwisselen tussen verschillende systemen. Vaak gericht op efficiënter werken door handmatige taken te elimineren.

Lees meer
Vragen over onze visie op webdevelopment?
Stel ze direct aan Nick.