Home Blog Zoekfunctie op je website? Denk hier eerst aan
Zoekfunctie op je website? Denk hier eerst aan
share

Wist je dat veel meer mannen dan vrouwen de zoekfunctie op een website gebruiken. Vrouwen kijken liever via het menu rond op een website. Iets met jagersinstinct? Ik waag me er niet aan.

Het is in ieder geval zo dat bijna al onze klanten een zoekfunctie willen op hun website. Dit kan een goed idee zijn, maar er zijn wel een aantal zaken om rekening mee te houden.

E-commerce vs Organisatiewebsite

On-site search is vele malen belangrijker op een e-commerce website. Mensen zijn vaak (na eerdere bezoeken) op zoek naar een specifiek product en weten precies wat ze in moeten typen in het zoekveld.

De rol die een e-commerce website speelt in de klantreis van een bezoeker is compleet anders dan de rol die een reguliere bedrijfswebsite speelt in de klantreis van haar bezoekers. On-site search past bij de eerste vrijwel altijd.

Nadeel voor conversiepad

Bezoekers die vroeg in de klantreis zitten zijn zich aan het oriënteren en stellen zich vooral de volgende twee vragen:

  1. Kan deze organisatie mij helpen bij X?
  2. Waarom zou ik voor jullie kiezen (zijn er redenen om weg te gaan)?

Wanneer deze bezoekers de zoekfunctie gebruiken en ze vinden precies wat ze zoeken dan is vraag 1 positief beantwoord. Nadelig is echter wel dat de bezoeker minder van de website te zien krijgt, dit kan nadelig zijn voor het beantwoorden van vraag 2. Een goede website heeft namelijk op allerlei plekken subtiele signalen verstopt waarom je écht wel goed af zou zijn om voor ons te kiezen. Denk bijvoorbeeld aan een dergelijke module:

statistieken module

De kans is groot dat de bezoeker die direct naar de zoekfunctie gaat deze module mist.

1000 jaar optimaliseren?

Om de zoekfunctie op je website goed te laten werken moet deze geoptimaliseerd worden. Het gebruik moet gemeten worden en de werking hierop aangepast. Hier zijn methoden voor, echter zijn deze vrij arbeidsintensief en wordt in de praktijk dit budget vaak voor andere zaken ingezet zoals het genereren van meer bezoekers.

Het optimaliseren van de zoekfunctie van Google heeft tot dusver ongeveer 1000 manjaren programmeerwerk gekost. Daarom werkt Google search zo ontzettend goed. Dit heeft overigens ook tot gevolg dat minder mensen de zoekfunctie op een website gebruiken: wanneer een website goed in elkaar zit kun je alles prima vinden door gewoon op Google te zoeken. Steeds meer mensen hebben dit door, aangezien steeds minder mensen op de homepage van een website binnenkomen, maar bijvoorbeeld een specifieke dienstenpagina als first entry gebruiken.

Wat doe je met overlappende content?

Werk je bij een advocatenkantoor dat actief is in het huurrecht? Dan kun je jezelf de vraag stellen waar een bezoeker op gaat zoeken:

  • huurrecht
  • huur
  • pand verkopen met huurder erin
  • kan ik een pand verkopen als het nog verhuurd is
  • verhuurdersproblemen

Je ziet dat ik voor hetzelfde probleem in de echte wereld 5 compleet verschillende zoekopdrachten heb gebruikt. Bedrijven met relatief weinig content die heel duidelijk is zullen hier minder last van hebben.

Heb je dit wel, dan kan het een oplossing zijn om met tags te werken. In het gebruikte voorbeeld geef je de pagina ‘huurrecht’ bijvoorbeeld de volgende tags mee:

  • huurrecht
  • huur
  • huurders
  • verhuurd
  • verhuurder

Op die manier hoef je er niet voor te zorgen dat ál deze woorden in de tekst op die pagina staan, dan loop je namelijk het risico dat de tekst niet meer lekker leest. Je ziet echter wel dat het heel moeilijk is om een uitputtende lijst met tags op te stellen én het is relatief veel werk om nieuwe content toe te voegen op deze manier.

Mijn voorkeur: filteren en suggesties

We worden met elkaar vaak teleurgesteld in de zoekfuntie op een website, simpelweg omdat hij niet in staat is om te vinden wat we zoeken. Dat is de reden dat ik de volgende twee opties beter vind werken: filteren en suggesties.

Filteren
Plaats een zoekveld bovenaan een pagina met veel content, zoals bijvoorbeeld een ‘veelgestelde vragen’ pagina. Tik je hier het woord ‘telefoon’ in dan verdwijnen zichtbaar alle vragen waarbij het woord ‘telefoon’ niet voorkomt in de vraag of het antwoord.

Dit werkt erg goed omdat mensen dan zien dat ze heel snel kunnen zien of datgene wat ze zoeken ertussen staat. De visuele feedback (dingen verdwijnen) maakt ook dat mensen het gevoel hebben echt in control te zijn van de pagina. Filters kun je ook toepassen in een blog of in een sectie met veel diensten of producten.

Suggesties
Heb je niet oneindig veel zoekresultaten waarop mensen uit zouden kunnen komen? Overweeg dan om tijdens het typen een klaplijstje uit het zoekveld te laten komen waarin de juiste resultaten gesuggereerd worden. Deze suggesties worden bijgewerkt naarmate je meer typt. Ook hier geldt dat mensen direct feedback krijgen en zo het gevoel hebben meer controle te hebben.

zoeksuggestie

Dit werkt minder goed als het belangrijk is om ook iets meer van de zoekresultaten te laten zien zoals een inleiding, auteur of publicatiedatum. Ook als er héél veel zoekresultaten zijn werkt dit niet lekker.

Advies

On-site search is belangrijk en met de groeiende aantallen mobiele gebruikers wordt het ook steeds belangrijker. Op een smartphone gebruiken namelijk nog meer mensen de zoekfunctie, aangezien het menu vaak niet lekker werkt.

Ik zou je willen adviseren om rekening te houden met de volgende zaken:

  • In welke fase van de klantreis komt de bezoeker doorgaans op onze website?
  • Hoeveel content hebben we?
  • Hoe hard gaat dit groeien in de toekomst?
  • Hoe uniform is het taalgebruik, gebruikt de klant exact dezelfde taal als wij?

Kies in overleg met een UX specialist van je webbouwer welke vorm van zoeken voor jullie geschikt is.

Contact

Geen irritant salespraatje of hyperactief funnel-management. Gewoon ouderwets een vraag stellen en snel antwoord krijgen.

Je kunt ons ook bellen op 024 8200 231

    • Dit móeten we mededelen:
      Wanneer je op versturen drukt ga je akkoord met ons privacy policy.
    • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.