Houdt jullie website de marketingafdeling gegijzeld?
share

Jaar in jaar uit zijn de groeicijfers niet van de lucht: digitale communicatie met je doelgroep wordt steeds belangrijker. Het is dan ook een van de belangrijkste taken van de marketingafdeling: bereik prospects en klanten via de digitale snelweg en ga waar mogelijk het gesprek aan. Er is inmiddels een studie voor nodig om alle tools te kunnen benoemen en te weten waar je ze voor inzet, laat staan om ermee te kunnen werken. Het goede nieuws voor ons als webbouwer is dat één wijsheid nog altijd niet veranderd is:

Bij vrijwel alle marketingacties die je bedenkt en middelen die je daarbij inzet heeft de website een belangrijke rol in de userflow.

Ga maar na:

  • Organiseer je een webinar dan kunnen mensen zich via de website aanmelden;
  • Publiceer je een artikel welke je aanprijst via social media? De doelgroep leest ‘m op je website.
  • Schrijf je een whitepaper waarmee je contactgegevens wilt verzamelen: het formulier staat op je website.
  • Ga je adverteren op AdWords? Ze komen binnen op die mooie landingpage op je website.

Je zou dus kunnen stellen dat marketeer(s) relatief vaak met de bedrijfswebsite te maken hebben in de uitvoering van hun taken.

De webbouwer bellen voor elk wissewasje

Tot een jaar of twee geleden werden we als webbouwer elke dag een paar keer gebeld met een variant op de vraag “ik wil een nieuwe pagina maken in onze website voor actie X, maar de voorgeprogrammeerde templates volstaan niet helemaal, want onderdeel Y hoeft niet op die pagina.” Klanten vonden het niet leuk om daarvoor te bellen, en terecht ook:

Het vreet marketingbudget

Op zich is dat (zeker voor ons) niet zo erg, want dit is ook waar marketingbudget voor is, toch? Niet helemaal. Budget besteden aan iets waarvan je dacht dat je het al had is namelijk vervelend, dat begrijpen wij ook heel goed. Daarnaast zijn goede marketeers doorlopend bezig optimalisatie van de marketingcommunicatie, waarvoor bijvoorbeeld nieuwe functies op de website nodig zijn. Hoe meer budget er besteed wordt aan het oplossen van inflexibiliteit, hoe minder er uitgebreid kan worden.

Het maakt marketeers minder effectief

Wanneer de webbouwer voor elke kleine wijziging gebeld moet worden leg je een (te groot) deel van de slagkracht van de marketeer buiten je eigen organisatie. In deze snelle, constant veranderende tijden is het juist extreem waardevol om direct te kunnen testen of een nieuw idee werkt. Wanneer een advocaat s’ochtends iets in de krant leest met juridische implicaties moet haar collega van marketing daar diezelfde ochtend nog een landingpage over kunnen lanceren om inbound leads te kunnen genereren van mensen die juridische hulp nodig hebben rond die kwestie.

Mensen leren van zelf experimenteren

Wanneer je als marketeer zelf kunt experimenteren met de invulling en structuur van een website is dat heel erg leerzaam. Je kunt zien wat wel en niet werkt waardoor je de belevingswereld van je doelgroep beter leert kennen. Dit maakt je ook op andere vlakken een waardevollere toevoeging aan de organisatie.

Het is frustrerend

Het kan frustrerend zijn om afhankelijk te zijn van een externe partij. Natuurlijk voorkom je dit nooit helemaal, want een marketeer is nou eenmaal geen topdesigner en een kei van een developer. Maar je kunt het wel beperken.

De oplossing: een modulaire beheeromgeving

We merkten twee jaar geleden dat WordPress in haar standaard vorm te inflexibel werd voor onze klanten. Zeker in combinatie met een maatwerk design (dan codeer je namelijk in vrijwel alle gevallen vaste templates op basis waarvan een pagina gemaakt wordt). Toen we gingen nadenken over bovenstaande punten was de wens eigenlijk vrij snel duidelijk:

Een beheeromgeving die niet gericht is op designers of techneuten, maar op marketeers.

Een beheeromgeving waarin marketeers pagina’s eenvoudig kunnen maken én wijzigen. Zodanig dat ze élk blok dat ontworpen is door een designer los van elkaar kunnen gebruiken. Volledige vrijheid niet op pagina-niveau maar op blok-niveau. Of ze nou een landingpage mét of zónder call-to-action willen, of die nieuwe dienstenpagina nou wel of geen ‘gerelateerde diensten’ krijgt, het moest allemaal mogelijk zijn. Dat is onze modulaire beheeromgeving geworden. De beheerder van de website kan middels een drag-and-drop systeem pagina’s samenstellen, vullen en de structuur ook weer veranderen.

Dat ziet er ongeveer zo uit:

De veranderende webbouwer

Het verdienmodel van de webbouwer verandert. We zijn steeds minder de partij die dingen oplost die niet kunnen in je website, en steeds meer de partij waar je aanklopt met een adviesvraag of een concrete uitbreidingswens. Dat is voor beide partijen veel leuker.

Contact

Geen irritant salespraatje of hyperactief funnel-management. Gewoon ouderwets een vraag stellen en snel antwoord krijgen.

Je kunt ons ook bellen op 024 8200 231

    • Dit móeten we mededelen:
      Wanneer je op versturen drukt ga je akkoord met ons privacy policy.
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.