Home Blog Hoe de Correspondent hun artikelen geloofwaardiger maakt
Hoe de Correspondent hun artikelen geloofwaardiger maakt
share

Laatst schreef ik een shortread over gluren bij de buren. Er kwamen positieve reacties omdat het artikel zo kort was, maar toch een inspirerend voorbeeld vormde. Daarom ga ik hier wat vaker mee experimenteren.

Vandaag een voorbeeld uit eigen koker. Wij hebben de bronvermelding in ons blog namelijk afgekeken van De Correspondent.

1

Geloofwaardigheid anno nu

Marc Matthys zei “Statistieken zijn zoals bikini’s. Ze trekken je aandacht en verhullen de essentie.”

Ik besteed veel tijd aan het doen van online research. Meerdere malen per dag kom ik whitepapers, blog artikelen of andere kennispublicaties tegen waarin spraakmakende claims gedaan worden zonder bronvermelding, al dan niet onderbouwd met statistieken.

De Correspondent is een links georiënteerd online medium dat bekend staat om haar originele zienswijze. Ongeacht wat je van de inhoud vindt, ze hebben een heel vernuftige manier bedacht om hun geloofwaardigheid te vergroten. In elk artikel dat ze publiceren moffelen ze de bronvermelding niet weg in de footer (dit maakt het soms makkelijker om bepaalde claims te doen) maar is deze altijd direct in beeld. Ze maken zelfs onderscheid tussen:

  1. Interne bron (elders op De Correspondent)
  2. Wikipedia
  3. PDF-download
  4. Externe website

Alle bronnen zijn aanklikbaar, openen in een nieuw tabblad en hebben een eigen icoon voor herkenbaarheid:

2

In een tijd waarin informatie steeds transparanter wordt en steeds meer mensen een bullshit-antenne hebben moet je als merk niet meer weg willen komen met ongefundeerde aannames.

Contact

Geen irritant salespraatje of hyperactief funnel-management. Gewoon ouderwets een vraag stellen en snel antwoord krijgen.

Je kunt ons ook bellen op 024 8200 231

    • Dit móeten we mededelen:
      Wanneer je op versturen drukt ga je akkoord met ons privacy policy.
    • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.