Home Blog Hoe Centralpoint de lessen van Booking.com gebruikt
Hoe Centralpoint de lessen van Booking.com gebruikt
share

Laatst was ik op zoek naar een nieuwe Macbook en kwam op de website van Centralpoint terecht. Ik had geen idee of het terecht is, maar ik herinnerde me Centralpoint als die elektronicawinkel die op enig moment uit de binnensteden verdwenen is (voor het schrijven van dit artikel heb ik wat research gedaan en bleek dat onzin te zijn, Centralpoint is vanaf haar oprichting in 2001 een zakelijke leverancier geweest). Centralpoint heeft een slimme module bedacht voor op de homepage, waar bedrijven in andere branches inspiratie uit kunnen opdoen.

Uitdagende conversie in B2B

De zakelijke markt kan heel stug zijn. Er zijn nog steeds voldoende ondernemers die denken dat ze een steen in een doos geleverd krijgen wanneer ze iets online bestellen. Dit is in sommige gevallen ook zo, weet je echter waar je op moet letten bij het beoordelen van de betrouwbaarheid van een website dan wordt die kans héél erg klein.

Bezoekers helpen over dit soort angsten heen te stappen is een van de belangrijkste doelstellingen van de conversie-optimalisatie strategie van een bedrijf als Centralpoint. Nu zag ik een leuke module waarbij ze de lessen van Booking.com hebben toegepast.

Momenteel bekijken 13 mensen dit hotel

Twee weken geleden ging ik met een stel vrienden een accommodatie uitkiezen voor de aankomende wintersport. We kwamen uiteindelijk op Booking.com terecht. Booking.com is een geoliede marketingmachine die heel ver gaat in het gebruiken van haar bezoekersdata om andere bezoekers over de streep te trekken. Vaak gebruiken ze het creëren van schaarste om de druk op te voeren (waarvan ik me soms afvraag of deze niet kunstmatig is). Afijn, tijdens het zoeken kregen we dit soort zaken te zien:

(1)

Een paar mannen werden hier zo zenuwachtig van dat we direct een accommodatie geboekt hebben, zonder eerst thuis te overleggen. Volgens mij een sluitend bewijs dat deze overtuigingstactiek werkt.

Centralpoint homepage

Centralpoint heeft diezelfde logica gebruikt en de volgende module op haar homepage geplaatst:

2

Voor bezoekers die bang zijn dat ze een steen opgestuurd krijgen werkt dit heel erg goed. Het is een andere toepassing van de kracht van sociale bewijslast. Centralpoint laat niet zien dat Harry uit Eindhoven een toetsenbord heeft besteld en wat hij daarvan vond, ze laten in hoog tempo zien hóeveel bestellingen er geplaatst worden en wáar. Dit maakt Centralpoint geloofwaardig en het vergroot het vertrouwen van de bezoeker dat ‘het dan wel in orde zal zijn’.

B2B leert van B2C

Wat in de B2C wereld goed werkt, heeft vaak ook waarde in de B2B wereld. Daarom gebruik ik deze methodiek in adviezen voor klanten heel vaak:

  1. Wat werkt in andere branches?
  2. Hoe kunnen we dit toepassen in onze branche?

Ik denk dat deze manier van werken, noem het cross-branche consultancy (hoewel dat wat cheesy klinkt), steeds waardevoller wordt in de toekomst. Branches worden namelijk transparanter in hun doen en laten én klanten eisen dat er door bedrijven geïnvesteerd wordt in servicedesign. Door te gluren bij de buren kun je zomaar eens goede ideeën opdoen.

Contact

Geen irritant salespraatje of hyperactief funnel-management. Gewoon ouderwets een vraag stellen en snel antwoord krijgen.

Je kunt ons ook bellen op 024 8200 231

    • Dit móeten we mededelen:
      Wanneer je op versturen drukt ga je akkoord met ons privacy policy.
    • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.