Home Agile partnership

Een relatie waar je blij van wordt

Dat is een van onze merkbeloften, die nemen we dus heel serieus. Deze belofte geldt richting collega’s én richting opdrachtgevers. Op deze pagina lees je hoe dat werkt.

Nieuwe opdrachtgevers

Kennen we elkaar nog niet? Ook dan vinden we het belangrijk om snel van waarde te kunnen zijn. Dit doen we o.a. door het scopings dilemma op te lossen.
  • 1. Kennismaking
  • 2. Pressure Cooker
  • 3. Solution Sessions
  • 4. Go / No-go

Het vervolg: SCRUM samenwerking

Wanneer we een webapplicatie realiseren werken we altijd op basis van SCRUM. Dit is een agile vorm van samenwerken, geoptimaliseerd voor software development. De grootste risico’s in elk software project zijn uitloop in tijd, budget en scope. Samenwerken in SCRUM-vorm zorgt er simpelweg voor dat de opdrachtgever sneller resultaat ziet, er ruimte is voor nieuwe inzichten gedurende het project en daardoor de aansluiting bij de praktijk beter is.

Iemand die er altijd bovenop zit
Dedicated product owner

Een product owner is aan onze zijde eindverantwoordelijk voor de belangen van de opdrachtgever. Hij bewaakt dat er als één team samengewerkt wordt tussen opdrachtgever en Webbio. Van hem kun je verwachten dat:

  1. hij altijd op de hoogte is van de laatste stand van zaken, zowel intern als aan de klantzijde;
  2. hij de demo’s en sprintplanning begeleidt;
  3. de opdrachtgever adviseert over hoe ‘zijn’ dev-team het slimste in te zetten, gegeven de business context;
  4. hij pro-actief achter benodigde informatie aan zit;
  5. hij de gemaakte afspraken in het team bewaakt;
  6. hij eventuele problemen vroeg signaleert en een oplossing regelt.
Ruimte voor nieuwe inzichten
Werken in tweewekelijkse sprints

Vroeger werd software ontwikkeld aan de hand van een programma van eisen, waarna je 8 weken later weer contact had met de opdrachtgever. Tegenwoordig werken we in een ritme van tweewekelijkse sprints. Elke sprint begint met een planningsessie en eindigt met een demo. Dit heeft een aantal voordelen:

  1. De doorlopende betrokkenheid van de opdrachtgever maakt dat zij integraal onderdeel is van het ontwikkelproces. Dit vergroot het succes van alles wat we samen opleveren;
  2. Elke twee weken is er ruimte om nieuwe inzichten uit het project óf uit de bedrijfspraktijk mee te nemen in een hernieuwde prioritering. Hierdoor lever je nooit iets op dat bij livegang al achterloopt;
  3. Doordat de opdrachtgever elke twee weken een klikbaar prototype ziet voldoet het eindproduct beter aan de verwachtingen;
  4. Het tweewekelijkse ritme zorgt voor gezonde druk in een project om steeds iets op te willen leveren.
Het moet klikbaar zijn
Korte time-to-market

Een van de kernelementen van SCRUM is dat het doel van elke sprint moet zijn dat er iets opgeleverd wordt dat ‘live’ kan. Het hoeft niet perfect te zijn, in de ontwikkelfase wil je juist zo snel mogelijk feedback van gebruikers verzamelen. Door op deze manier te ontwikkelen heb je dus heel snel een zogenaamd Minimum Viable Product (MVP) dat klaar is voor gebruik in het echt. Gebruikers missen dan ongetwijfeld nog wat functies, maar ze kunnen wél van start. Op deze manier weet je precies hoe je de doorontwikkeling die hierna volgt moet prioriteren.

Dicht op de bal
Werken bij ons op kantoor

Input van ervaringsdeskundigen (lees: toekomstige gebruikers) is onmisbaar in elke fase van een project. Naast aanwezigheid bij de tweewekelijkse demo moedigen we onze opdrachtgevers aan om af en toe een dag bij ons op kantoor te komen werken. Dit vergroot te betrokkenheid en biedt de kans om daadwerkelijk mee te denken wanneer de ontwikkeling plaats vindt.

Uiteraard hoeft niet de hele dag in het teken van het project te staan. We hebben ruimte om rustig te bellen, snelle wifi, lekkere koffie en een verzorgde lunch.

Wie is Webbio
Webbio als Digital Agency
Wij zijn niet het grootste en niet de kleinste agency. Wat dat betekent?
  • Kleine bureaus en ZZP'ers

    Kies je voor een klein bureau of een zelfstandig ondernemer? Dan krijg je als klant veel persoonlijke aandacht en zijn de prijzen scherp. Het nadeel is het gebrek aan zekerheid. Wat als iemand ziek wordt of stopt? Ook opschalen is lastig en vaak kies je tussen brede of diepe expertise.

  • Klein genoeg voor persoonlijke aandacht, maar groot genoeg voor vakspecialisten met uiteenlopende expertises. Zo kunnen we onze cultuur en klantfocus bewaken. We bieden maatwerkoplossingen aan de meest veeleisende bedrijven van Nederland en geen uitdaging is ons te gek. Daarvoor heb je een vrij brede en tegelijkertijd diepe ervaring nodig van meerdere specialisten.

  • Grote bureaus

    Kies je voor een bureau met 50+ FTE’s? Als je 2000+ uur per jaar inkoopt is deze capaciteit heel fijn. Let erop dat senior mensen de projecten verkopen en de junioren vaak het werk uitvoeren. Daardoor krijg je in sommige gevallen grote kwaliteitsverschillen tussen het werk voor belangrijke en minder belangrijke klanten.

Meer weten over ons agile partnership?
Neem contact op met Nick