2020 31.08.2016 door 
Koen Hendrickx
leestijd: 5 minuten TERUG NAAR OVERZICHT

Wat komt er na Google?

Maandagochtend 08:00 uur. Ik spring in de auto en check nog even snel op Google Maps of er file op de A1 staat en haal mijn mail van de Google servers af, om te zien wie ik tijdens het rijden moet terugbellen. Dat is Hans, een van mijn Google Contacts. Ik bel hem en vraag of we onze afspraak kunnen verzetten en of hij me daar direct een uitnodiging voor in mijn Google Agenda kan sturen.

Google is een van de meest winstgevende bedrijven met een van de grootste marktaandelen die deze aardbol ooit gezien heeft. Toch ben ik ervan overtuigd dat we Google in de toekomst minder gaan gebruiken door de stille maar explosieve groei van een nog veel groter monster: de platformeconomie. Een platform is een app of website die de gebruiker voorziet in een behoefte.

Losstaande platformen

Platformen die echt waarde toevoegen voor de gebruikers maken een ongekend snelle groei door. De sterke punten van websites zoals Coolblue, Amazon, AirBnb en Uber zijn al meer dan voldoende belicht in diverse online media. De samenvatting is dat zij allemaal de gebruiker en diens wensen, eisen en nukken op nummer 1 hebben staan.

In Nederland gebruiken we losstaande platformen die zich hebben gespecialiseerd in één bepaalde menselijke behoefte: Uber in mobiliteit, Airbnb in overnachtingen, Coolblue in online fysieke spullen kopen en Facebook in het online delen van kennis en ervaringen. Ook Google heeft allerlei platformen die in één bepaalde behoefte van de mens (heel goed) voorzien. Super handig al die platformen, echter moeten we voor een voorbeeld van de échte platformeconomie naar China kijken.

One app to rule them all

China heeft namelijk WeChat. WeChat wordt door meer dan 750 miljoen Chinezen dagelijks gebruikt, en gemiddeld doen ze dat meer dan 10 keer per dag. Ter vergelijk: er is geen enkel Nederlands bedrijf dat in verhouding zoveel Nederlandse klanten heeft, en WeChat bestaat pas sinds 2011.

WeChat integreert Facebook, Whatsapp, Albert Heijn, Coolblue, Uber en Airbnb in één platform. Veel Chinezen voelen zich ernstig beperkt wanneer ze in het buitenland reizen en WeChat niet kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld om boodschappen te doen, een taxi te laten komen of een van de andere tien dagelijkse uitdagingen op te lossen.

Door een uitgebreide PR campagne rondom strenge beveiliging en privacy van gebruikers is WeChat erin geslaagd om de helft van haar gebruikers te overtuigen hun bankrekening aan de app te koppelen. Aan de ene kant heeft WeChat een platform met tientallen relevante, dagelijkse diensten van betrouwbare merken. Aan de andere kant heeft WeChat ruim 700 miljoen Chinese consumenten die elke dag van alles willen en dit met drie duimtikken kunnen oplossen en er ook zonder moeite voor kunnen betalen. Waar Westerse consumenten tien apps nodig hebben (waarvan de helft van Google is) heeft China WeChat. Dát is de toekomst van de platformeconomie.

Goed voor de consument?

Je kunt jezelf de vraag stellen of de consument wel echt gebaat is bij een dergelijke sterke marktpositie van één bedrijf. Zo lopen er talrijke mededingingszaken tegen Google en is algemeen bekend dat een beetje concurrentie goed is voor de prijs en innovatie van het aanbod.

Het mooie van een platform dat diensten van derden integreert is dat het platform slechts een deel van de macht bezit. Het platform blijft namelijk afhankelijk van de bedrijven die daadwerkelijk dat parkeerkaartje, paar schoenen of pak melk leveren. Hoewel ik me kan voorstellen dat de afhankelijkheid van een platform met 750 miljoen gebruikers op den duur aanzienlijk wordt…

Way to go

Terug naar Nederland. De -zeer goed functionerende- platformen die wij reeds gebruiken zorgen ervoor dat we de lat steeds hoger leggen als het gaat over “ik wil iets”, “ik wil het nu” en “ik wil het zo gemakkelijk mogelijk”. Denk aan Parkmobile voor parkeren zonder naar de paal te lopen of Coolblue met haar round-the-clock bereikbare, altijd vrolijke klantenservice medewerkers die altijd “geen probleem” zeggen.

Vroeg of laat gaat er een platform komen waarop we ál onze dagelijkse shit kunnen regelen én dat erin slaagt de Westerse consument met haar stijgende privacygevoeligheid te overtuigen dat zij hun zaken wel op orde hebben. Google lijkt hiervoor de geschikte speler aangezien zij al diverse veelgebruikte platformen bezit. Ook is Google een van de weinige spelers met het geld om de betaalde diensten de eerste jaren absurd laag geprijsd in de markt te zetten. Dan zouden heel veel consumenten wel eens tijdelijk hun zorgen over privacy kunnen vergeten… 

Ik ben heel benieuwd of Google dit zou kunnen en willen.

suggesties.


0 reacties


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

ALLE BLOGS

direct iemand spreken?

024 8200 231
BEL DIRECT